Adres
Cumhuriyet Mah. Dekanlar Sok. No:2 D:1 Süleymanpaşa-TEKİRDAĞ
Danışan Destek Hattı
0850 307 57 22
Adres
Cumhuriyet Mah. Dekanlar Sok. No:2 D:1 Süleymanpaşa-TEKİRDAĞ
Danışan Destek Hattı
0850 307 57 22
Dünya dijitalleşme çağına girerken bu çağın terapi yöntemleri üzerine getirdiği evrilmeler hala birçok kişinin kafasını karıştırmaya devem etmektedir. Bu yüzden birçok kişi özellikle çocuklarda online terapi gerçekleştirilmesinin zor olduğuna inanmaktadır.
Aslında gerçek tam olarak böyle değildir!
Çünkü çocuklarla yapılan yüz yüze terapiler ile online terapilerdeki sürecin ilerleyişinde hiçbir fark yoktur. Terapist bir çocukla terapiye başlamadan önce, ebeveynlerin en az birinden çocuğun doğumu, gelişimi, aile öyküsü, sosyal ilişkileri ve varsa okul hayatı ile ilgili pek çok başlık altında detaylı bilgi almaktadır. Bu çok önemli bir aşamadır. Çünkü terapist, çocuğu terapiye getirten asıl problemin gerçek kaynağının nereye dayandığına dair ön görüyü bu detaylı bilgiler sayesinde edinir. Bu nedenle çocuklarla en sağlıklı terapi sürecine ebeveynlerle çocuk hakkında görüşerek başlanır. Ebeveynlerin yanlarında çocuk olmadan terapistle yaptıkları bu ilk görüşmede online kanal aracılığıyla rahatlıkla gerçekleştirilebilmektedir. Daha sonraki görüşmelerde ise çocukla uzman arasında başlayan bir terapi süreci gelişir.
Eğer terapi alan çocuk 3-4 yaşlarından küçük ise veya ekran karşısında otokontrolünü sağlayabilecek bir şekilde duramıyorsa, o zaman terapist çocuğun olduğu odaya ebeveyni de dahil eder. Terapist ekranın diğer ucunda ebeveyne gerekli yönlendirmeleri yaparak, çocuğun sorununu anlamak adına ebeveynin iş birliğiyle çocuğu gözlemlemeye başlar. Böyle zamanlarda terapist çocuğu daha rahat gözlemleyebilmek için ebeveynden kamerayı çocuğu daha geniş açıdan çekebilecek bir yere koymasını ister.
Terapist çocukla ilgili doğal gözlem yapabilmek için ebeveyne günlük hayatta yaptıkları gibi oyun oynamalarını, beraber konuşmalarını ya da her zamanki gibi vakit geçirmelerini söyleyebilir. Terapist online seans sırasında ekranın diğer ucundan ebeveyne o anda çocukla neyi nasıl yapacağını söylemeye devam eder ve ebeveyn seans sırasında kesinlikle terapist tarafından yalnız bırakılmaz.
Yapılan gözlem seansları sonrasında terapist başka bir seansta yanında çocuk olmadan çocukla ilgili durumu değerlendirmek adına ebeveynle geri bildirim seanslarını gerçekleştirir. Aslında aynı durum yüz yüze çocuk terapilerinde de geçerlidir. Eğer çocuk terapistin ofisine geldiğinde de ebeveyninden ayrılmayarak terapistle beraber odaya girmek istemiyor ve huzursuzlaşıyorsa, terapist de çocuğun güvenini kazanana kadar çocukla tek başına odaya girmek için çocuğu zorlamaz. Böyle zamanlarda terapist, ebeveynlerden en az birini çocukla beraber terapi odasına alır.
Çocuk buna rağmen yine de terapistle iletişim veya göz teması kurmak istemiyorsa, çocuğun asıl sorununu anlamak, sorunun çözümüne rehberlik sağlayabilmek amacıyla ebeveyne yönlendirmeler yaparak çocuğu gözlemler. Bu iki oyun terapisi yöntemini arasındaki tek fark, terapistin çocuğu nerede gözlemlediğidir. Sonuç olarak terapist, online terapi aracılığıyla çocuğu kendini daha rahat ve serbest hissettiği ortam olan kendi evinde de gözlemleme fırsatı bulduğu için çoğu zaman online terapi sırasında yüz yüze terapi seanslarından daha sağlıklı bir gözlem de yapabilmektedir.
Ekran karşısında otokontrollü durabilen çocuklarla ise yüz yüze terapilerde olduğu gibi, online terapilerde de terapist çocuğun yaş gelişimine paralel ortak objeler veya konularla terapiyi sağlıklı bir şekilde devam ettirebilmektedir. Çünkü oyun terapistlerinin çok zengin bir oyun-oyuncak kaynakları vardır ve terapistlerin neredeyse her yaştan çocukla ortak olarak bildikleri oyun veya oyuncakları bulunmaktadır. Bu yüzden oyun terapisti çocukla karşılıklı iletişim kurma aracını keşfettikten sonra online kanal üzerinden de oyuncaklarla karşılıklı oynamaya başlamak çocuğun terapide bilinçaltını aktarmasında çok güzel ve sağlıklı bir yoldur.
Oyun ve oyuncaklarla oynamayan daha büyük çocuklarla ise terapist yaş dönemine uygun ortak dil ve çocukların konuşabilecek gündem konuları üzerinden başlayarak terapiyi sağlıklı bir şekilde sürdürülebilmektedir. Bu iki soruya yönelik yazdıklarımın artık sonuna gelirken, tüm bu anlattıklarımdan aklınızda kalmasını istediğim 2 cümlem vardır.
1. Çocuklarla online terapi yapmak mümkündür.
2. Ekran karşısında çocukların terapist ile nasıl iletişim kurdukları ise terapistin donanımı, profesyonelliği ve çocukla seanslarını ilerletebilmek için kullandığı yöntemlerine bağlıdır.
Sevgiyle ve sağlıkla kalın.
Uzman Klinik Psikolog
Burcu Yarapsanlı ZAYİM
Konu ile alakalı bir başka yazımıza https://mutluyasam.com.tr/cocuklarda-davranis-bozuklugu/ bağlantıdan ulaşabilirsiniz.
Bu yazımızda çocuklarda online terapi mümkün mü konusuna değindik. Bir önceki yazımıza https://mutluyasam.com.tr/renk-psikolojisi/ linkinden ulaşabilirsiniz.
İçerikler